Glazba i riječi
Što očekivati od američke glazbenice (pravo ime: Natalie Mering) koja umjetnički pseudonim preuzme od spisateljice Flannery O’Connor i njezina romana Wise Blood (Mudra krv)? Prije svega veliku ambiciju s pokrićem, koja je rasla iz albuma u album, od skromnih početaka debija The Outside Room (2011) do izvrsnoga Titanic Rising s kojim je 2019. ušla na sve relevantne liste najboljih ostvarenja te godine. Međutim, Titanik kao metafora za potonuće civilizacije ujedno se pokazao i kao početna točka albumske trilogije koja novi nastavak dobiva u albumu And in the Darkness, Hearts Aglow.
Mogli bismo se složiti s općom ocjenom da glazbenica ovdje s krajnjom nelagodom promatra trenutno stanje u kojemu se zateklo globalno društvo, u političkom, ali još više ekološkom smislu. Čini se da nije slučajno da se žudnja za tračkom nade u kontekstu guste magle cinizma svodi na potragu za ljepotom glazbe slične onoj iz nekih davnih razdoblja. Tjeskoba je pretočena u kompleksne, podulje skladbe koje – premda stvorene u teškim vremenima – zvuče umirujuće i izvanvremenski. Njezina estetika zasnovana je na eklektičnim izvorima – od „velike američke pjesmarice“ i klasičnog popa Nat King Colea do indie rocka i baroque-popa; od crkvene glazbe do (najviše od svega) soft-rocka i kantautorskih elemenata ranih 70-ih.
Danas, kad moderna pop-glazba kao rezultat sve dostupnije tehnologije gubi osjećaj za melodiju i potrebu za njom, Weyes Blood vraća harmonijsku eleganciju u središte zvučne slike koja je na And in the Darkness osobito raskošna. Najbolje pjesme, poput It’s Not Just Me, It’s Everybody i Grapevine objedinjuju promišljenost i emotivnost, što je približava njezinoj heroini Joni Mitchell, a priča kulminaciju doseže u posljednjoj pjesmi, A Given Thing, koja, kako je netko zgodno sročio, doista nalikuje na „distopijski ljubavni roman“, nudeći uzvišenom melodijom i optimizmom u stihovima barem djelomično sretan svršetak.
Osnovana dalekih osamdesetih, Daleka obala (ili njezin duh, svejedno) uspio je održati popularnost onkraj svih trendova koji su tresli globalnu i domaću scenu autentičnom mješavinom klasičnog rocka, radiofoničnog popa za odrasle te strateški ubačenih elemenata countryja i bluesa – dakako, sve to s jakim mediteranskim, splitskim okusom. U kolektivnoj svijesti mainstream publike njihova je glazba odjekivala i nakon što su početkom novoga stoljeća, poput „umornih i grintavih mornara“ odlučili da više ne mogu ostati na istom brodu, pa se Ban odvojio i (u strahu da mu glazba ne postane zamorna svakodnevna obaveza) nekamo jednostavno odlutao. Odbjegli frontmen dao je službeni blagoslov svojem nasljedniku za mikrofonom, pjevaču i saksofonistu Jakši Kriletiću Jordesu koji se uz basista Borisa Hrepića, bubnjara Zorana Ukića i gitarista Jadrana Vuškovića našao u obnovljenoj postavi.
Srećom, povratnički album Kao sad – prvi autorski rad nakon više od dva desetljeća – pokazuje da se „stari stroj“ uz pomoć novoga člana uspio zagrijati do radne temperature potrebne za veoma pristojnu razinu kakvoće. To se moglo zaključiti iz nekoliko skladbi puštenih u optjecaj tijekom posljednje dvije godine. Jedna od njih je Lipi dani, nostalgičan komad americane izveden u splitskom ključu; hipersenzibilna, gudačima (i saksofonom) podcrtana Ni ti, a ni ja pripada najboljim baladama u njihovu opusu, a to nije malen doseg; Kriletić, Hrepić i društvo itekako su svjesni da će bez pune emotivne uživljenosti biti otpisani kao neka vrsta podgrijanog ručka. Srećom, to se nije dogodilo; snimljen u produkciji Lea Anđelkovića i uz malu pomoć prijatelja (Neno Belan, Antonija Vrgoč iz Sunnysidersa...) album Kao sad nadahnuta je kolekcija raspoloženja, ritmova i stilova, povezana prepoznatljivom „južnjačkom“ karizmom. Čak i Jordesov vokal frapantno podsjeća na Bana.
O prepletenosti glazbe i poezije, o simbiozi i unikatnom odnosu ta dva sestrinska načina izražavanja suvišno je i govoriti: najbolji stihovi u sebi uvijek sadrže glazbu (o ritmu da i ne govorimo), dok je, s druge strane, najbolji ton gitare upravo poetičan ton. Kad se riječ i muzika sretnu onako kako se to dogodilo albumu Sin pustinje sarajevskog pjesnika Ahmeda Burića, rezultat je duboko dojmljiv ne samo zahvaljujući impresivnoj izvedbi nego i činjenici da su ovakvi, spoken word albumi, u nas još rijetkost. Premda ključni Burićev suradnik – svjetski nagrađivan ekspert na žičanim instrumentima, aranžer i producent Damir Imamović – dolazi iz svijeta sevdaha, Sin pustinje u jednakoj se mjeri naslanja i na druge tradicije: na kantautorski folk-rock i poetiku post-punka, a katkad stiže i do ruba jazza, soula… osobito kad se maloj pratećoj ekipi priključi trubač Benjamin Drijenčić.
Ton je elegičan, zvuk topao, a poezija teče u ritmu sugestivnog Burićeva baritona: „Skrovišta smo očistili / zurimo u svod nebeski / šta god sada vi mislili / mi čekamo Treći svjetski.“ Apokalipsa sada? Ne uvijek i ne nužno; Burićeve su pjesme, kako sam kaže, „uvijene u radost, tugu, samoću i melankoliju“. Katkada su protkane nekom vrstom vedrine, kao u slučaju Bifea Orion, ili zvuče poput klasičnih blues-rock-impresija – savršen je primjer Kao ti, s Ahmedovom usnom harmonikom i briljantnom električnom gitarom Tonija Kitanovskog. Nije čudno da je sve (početkom lipnja ‘21) snimljeno u Imamovićevoj dnevnoj sobi; da nije, tko zna bi li Sin pustinje zvučao tako intimno, a opet tako univerzalno, svjetski? Najbolja pjesma – ili barem najosobnija – ona je u kojoj Burić ostaje gotovo sam, bez benda, s dva instrumenta: „Svud oko tebe sad su žice / ti se sjeti šta su rekle ptice / šta su rekle ptice ti se samo sjeti / da ne lete krila, nego srce leti.“
751 - 752 - 15. prosinca 2022. | Arhiva
Klikni za povratak